Hoewel het adaptief zijn van organisaties al meer dan 10 jaar onderwerp is van organisatieontwikkeling, is er pas de laatste tijd veel meer aandacht voor. Niet verwonderlijk, adaptief zijn van een organisatie betekent nogal wat.
Want, waarom zou een organisatie adaptief, de nieuwe kreet is “Agile”, zijn?
In de eerste plaats omdat het moet. De steeds sneller gaande veranderingen in de maatschappij, vragen van organisaties dat ze zich kunnen aanpassen. Kijk bijvoorbeeld naar winkelcentra, de opkomst van webwinkels vraagt creatieve oplossingen van de echte winkels. Of neem Nokia, daar ging men te lang uit van het aanbieden van telefoons gebaseerd op wat ze daarvoor leverden, de smartphone haalde hen echter in.
In de tweede plaats moeten organisaties rekening gaan houden met de mens in de organisatie. De nieuwe generatie medewerker heeft andere behoeften, is niet gebonden aan lifetime employment en verwacht moderne arbeidsvoorwaarden. Echter de “oude” medewerkers zijn er ook nog, dus “Agile” werken zal vooral maatwerk zijn.
Uiteraard zijn er nog vele andere redenen, duidelijk is dat alleen al op basis van bovenstaande, het voor organisaties van belang is om te veranderen.
Voor management en medewerkers wordt de uitdaging om deze veranderingen het hoofd te bieden. De valkuil waar vaak wordt ingetrapt is, om dergelijke uitdagingen groots aan te lopen. Een project waarbij de gehele organisatie over de kop gaat. Dit loopt vaak verkeerd af en tegen hoge kosten.
Adaptief zijn kan ook betekenen om op kleine schaal, daar waar nodig, verandering te brengen. Hierdoor blijft het compact en overzichtelijk en door iedere betrokkene mee te laten denken en doen, is de slagingskans hoog. Ga bij voorkeur beginnen met betrokkenen met een groot veranderprofiel, zij zullen de kar gaan trekken en daardoor succes beleving laten zien.
En wanneer het vliegwiel eenmaal in beweging is, is de kans groot dat er meer beweging in de organisatie komt.